Skrive og publisere en coachingbok
- Hvordan du har nytte av din egen bok som coach
- Hva kjennetegner en vellykket coachingbok?
- Lag en god bok på kort tid
Hvordan du som coach kan dra nytte av å gi ut en bok
Se for deg at du holder din egen bok i hendene. En bok som har ditt navn på omslaget og som inneholder all din kunnskap og erfaring som coach. Det øker omdømmet ditt, gir deg nye kunder - og det føles bare godt. Høres det ut som drømmen din? Da kan du også gi ut din egen coachingbok! Vi skal vise deg hvordan.
Bortsett fra at det å gi ut en bok kanskje er ditt høyeste ønske - eller et punkt på ønskelisten din: Du kan bare ha nytte av å bli anerkjent som forfatter i din karriere som coach.
Din egen coachingbok ...
- ... øker synligheten din. Boken din kan vekke oppmerksomhet hos mennesker som ikke kjenner deg fra før. Den gir mulighet for presseoppslag eller til å bli invitert som gjest i podcaster - for en nyutgitt bok er alltid en god anledning til samtaler.
- ... øker salget ditt. Hvis leserne har engasjert seg intensivt i innholdet i boken din, vil de kanskje ansette deg som coach etterpå, bestille nettkursene dine eller samarbeide med deg på andre måter. Og du tjener selvfølgelig penger på å selge bøkene dine.
- ... er et godt markedsføringsverktøy: Du kan markedsføre boken din på en målrettet måte, lede interesserte videre til nettstedet ditt eller sosiale mediekanaler og gjøre dem til kunder.
- ... øker effektiviteten din: Du kan ikke personlig følge alle interesserte i coachingsamtalene dine? De kan likevel dra nytte av din kunnskap og erfaring gjennom en bok - slik at du kan hjelpe mange flere.
- ... bidrar definitivt til ditt personlige varemerke. Hvis du i tillegg til å være coache også er forfatter innenfor ditt fokusområde, vil du bli oppfattet som spesielt kompetent. Du kan også bruke en bok til å formidle følelser, dele din personlige historie og gjøre deg selv enda mer håndgripelig som person (og merkevare).
Slik begynner du å skrive coachingboken din
Nå kribler det i fingrene og du vil komme i gang med din egen coachingbok med en gang? Da er det første steget å skrive et konsept eller synopsis for boken din. Dette vil hjelpe deg å skrive, det vil vise deg om ideen din virkelig kan fungere - og hvis du bestemmer deg for å søke om et forlag (mer om dette senere), er det uansett viktig.
Synopsis bør inneholde kort og tydelig informasjon om ideen din og målgruppen for coachingboken din. Du bør også legge vekt på hva som skiller boken din fra andre bøker på markedet. Ideelt sett bør du lage en innledende innholdsfortegnelse og kort presentere deg selv som forfatter til slutt. Selv om du i første omgang bare skriver konseptet for deg selv, vil dette hjelpe deg til å visualisere posisjoneringen din på nytt, og du vil vite i hvilken rolle du skriver boken din.
Nå er det avgjørende om du bestemmer deg for å publisere selv eller søke et forlag. Du kan lese mer om fordelene med selvpublisering i blogginnlegget vårt: fordelene med selvpublisering. Uansett hvilken vei du velger, kan du nå begynne å skrive de første kapitlene i din egen coachingbok basert på synopsen din.
Fordelene dine ved å gi ut en bok som coach med BoD
- Din coachingbok er tilgjengelig over hele landet i nettbokhandlere som Ark eller Norli. Fysiske bokhandlere kan også kjøpe boken for å stille den ut i butikkene sine.
- BoD har gitt ut bøker av over 70 000 forfattere siden 1998
- Høy kvalitet og bærekraftig bokproduksjon.
- Nye utgaver er mulig når som helst
- Ingen minimumsbestilling: Boken din trykkes først når bestillingen er mottatt
Hvor lang tid tar det å gi ut en coachingbok, og hvor mye koster det?
La oss anta at du bestemmer deg for å utgi boken din selv. Da gjelder følgende: Du bestemmer tempoet. Når teksten er skrevet og korrekturlest og omslaget og layouten er ferdig (mer informasjon om dette nedenfor), kan det gå veldig raskt med oss i BoD ved din side. Du velger det utformingen som passer best for deg på nettstedet vårt, laster opp manuskriptet ditt - etter en gjennomgang er arbeidet ditt klart for de første bestillingene.
Hvor mye penger du investerer i å lage din coachingbok, avhenger av hvilken versjon du velger. Du kan få en oversikt over produktene våre på den tilsvarende siden. Det er mulig å starte fra 0 kr for å lage boken din og få den trykt til eget bruk. Vi kan publisere boken din i de relevante bokhandlene og nettbutikker for så lite som 1199 kr, og en e-bok er også inkludert i prisen.
3 kjennetegn ved en topp coachingbok
Markedet er fullt av coacher og guidebøker om et bredt spekter av emner - men ikke la det ta motet fra deg! Hvis du skriver en virkelig god bok som du brenner for, vil du garantert finne og inspirere lesere.
- Boken din vil formidle virkelig nyttig kunnskap. Som coach vet du hva de som jobber med deg vil ha. Nå oppsummerer du din kompetanse og erfaring i en bok. Selv om du inkluderer personlige historier, bør du alltid huske på at boken din ikke bare er en hyggelig historie - en vellykket coachingbok gir reell merverdi. Spesielt i en verden der det finnes så mye gratis innhold på sosiale medier, er dette et viktig poeng.
- Boken din er troverdig. Hvorvidt den lykkes, avhenger først og fremst av deg som forfatter: Hvordan bringer du deg selv inn i boken, hvor mye viser du av deg selv, og hvordan forklarer du leserne hvem du er og hvor kunnskapen din kommer fra? Ta gjerne med erfaringer fra coachingsamtalene dine og del suksesser som kundene dine har opplevd. Jo mer kompetent og sympatisk du fremstår, desto større blir troverdigheten din.
- Boken din leser godt. Selv om du formidler kunnskap og siterer studier og fakta, er det viktig at boken din er underholdende og at folk liker å lese den. Det øker sjansen for at de vil anbefale boken din til andre. Så målet ditt bør være at leserne skal lære noe OG ha det gøy.
Og så er det selvfølgelig viktig at du har et unikt salgsargument. Det kan være din personlige historie og din tilknytning til temaet. Det kan være en helt spesiell innfallsvinkel som andre bøker ikke dekker - eller du kan fokusere på et aspekt som hittil har fått lite oppmerksomhet. Visualiser hva du lykkes med i jobben din som coach. Også her vil det være ting som skiller deg fra andre coacher - disse kan du bruke som grunnlag for å posisjonere boken din.
Bøker av BoD-forfattere
Hvordan mestre skriveutfordringer
Kanskje er du selvstendig næringsdrivende som coach og må få plass til bokskrivingen i en allerede travel kalender. Her er god tids- og prosjektstyring avgjørende. Bruk velprøvde (nettbaserte) verktøy, definer klare mål og sett alltid av "boktid" i kalenderen din. For du bør være klar over at du ikke bare skriver en god coachingbok ved siden av.
Få hjelp med skrivingen og alle gjøremålene rundt den. Hvis du velger selvpublisering, trenger du likevel ikke å ta deg av omslagsdesignet eller omslaget selv - det finnes profesjonelle som kan ta på seg disse oppgavene for deg.
Selv om du står fast når du skriver, bør ikke dette bremse deg. Søk hjelp også her, og få veiledning på tekster og manuskripter du selv har skrevet. Du bør også benytte deg av profesjonell korrekturlesing redigering, slik at kvaliteten på tekstene dine blir riktig til slutt. Heldigvis finnes det fagfolk som kan hjelpe deg med alle disse aspektene - og som coach vet du selv best hvor nyttig det er å få støtte av gode folk.
Slik markedsfører du coachingboken din etter utgivelsen
Ideelt sett har du som coach allerede bygget opp et fellesskap via Instagram eller andre kanaler - slik at det allerede finnes folk som bare venter på at boken din skal bli utgitt. Ellers er det på tide å bli aktiv. Uansett bør du utnytte de mulighetene som sosiale medier gir for å nå målgruppen din. Du kan også undersøke hvilke medier, influencere eller podkastverter som kan være interessert i coachingboken din - og deretter skrive til dem og pitche boken din: Gjør det klart for dem hvorfor boken din (og du som dialogpartner) passer perfekt for dem.
Det er også fint om du arrangerer opplesninger for den nyutgitte boken din. Se etter bokmesser eller lignende arrangementer der du kan presentere boken din. Du kan selvfølgelig også arrangere opplesninger eller bokarrangementer der du presenterer verket ditt for omverdenen når som helst.
Og: Hvis du jobber som coach, er du hele tiden i kontakt med målgruppen din. Benytt anledningen til å nevne boken din i hver eneste coachingtime, og gjør klientene nysgjerrige. På denne måten kan coachingboken din og coachingvirksomheten din befrukte hverandre på lang sikt.
Ofte stilte spørsmål
Hvis du ønsker å utgi boken din selv hos oss i BoD, bestemmer du selv tidspunktet. Så snart teksten er ferdig, redigering og korrekturlesing er gjennomført og omslag og layout er klart, kan du laste opp alle filene - og så er du i gang.
Hos BoD tilbyr vi deg mange tilleggstjenester: Enten det er en manuskriptsjekk i starten, omslagsdesign eller formulering av baksidetekst - vi tar oss av alt som støtter deg. Når du skriver, kan du dra nytte av vår gratis skriveplattform WriteControl skriveplattform.
Vi trykker bare boken din når vi mottar bestillinger ved hjelp av print-on-demand-prosessen. Du er derfor ikke forpliktet til å kjøpe et bestemt antall bøker, som du kan bli sittende igjen med senere.
Ja, vi tilbyr deg spesielle betingelser for ditt eget bruk. Du kan selv finne ut hvor mye du vil betale for boken din i vår priskalkulator for å finne det ut.
Opphavsrett er selvfølgelig viktig her. Det finnes gratis bildedatabaser på internett, eller du kan kjøpe bilder som du er sikker på at du kan bruke. Hvis det er personer avbildet på dem, bør du på forhånd avklare at de kan vises.
Det avhenger av hvilken utstyrsvariant som passer deg best. Det starter fra bare 0 kr og er inkludert i pakken på 1199 kr. Du finner all informasjon om priser og tjenester i denne prisoversikten.