Markedsføre en bok

Har du skrevet, revidert og utgitt boken din som trykket bok eller e-bok? Senest nå begynner bokmarkedsføringsfasen for deg. Uten markedsføring er det lite sannsynlig at noen får vite om utgivelsen din – derfor må du skape oppmerksomhet rundt deg selv og arbeidet ditt, og det finnes ulike virkemidler og tiltak for dette.

Markedsfør boken din med BoD

Hva er målet ditt?

Det er svært viktig å lage en detaljert liste over målene du ønsker å oppnå med bokutgivelsen. Først da kan du lage et konkret markedsføringskonsept med timing og markedsføringstiltak. Definer målene for bokmarkedsføringen så nøyaktig som mulig, og del dem inn i overordnede mål og delmål: Ønsker du for eksempel en stor leserskare eller høyest mulig margin? Vil du havne på en bestselgerliste, eller drømmer du bare om å se boken din i en bokhandel? Tenk over hva du jobber mot, og hvilke mindre mål du må oppnå for å nå de store målene. Bruk konkrete tall hvis det hjelper deg, men vær realistisk – særlig hvis det er din første bok.

Kjenn målgruppen din. Senest på dette tidspunktet skal du organisere alle markedsføringstiltakene dine etter hvem du ønsker skal lese boken din. Begrens målgruppen din så nøyaktig som mulig – du finner detaljerte instruksjoner om hvordan du gjør dette i denne bloggartikkelen. Bestem deg for hvem du vil rette markedsføringen din mot: hvilke interesser må de ha for at boken din skal appellere til dem, hva er deres demografiske kjennetegn? Jo mer du kan si om målgruppen din, desto bedre.


En god bok er det mest effektive markedsføringsverktøyet for din bokpromotering

Selv den beste markedsføring vil ikke gjøre boken din til en suksess hvis den er av dårlig kvalitet på utsiden - eller innsiden: Et lite attraktivt omslag, dårlig redigering eller stavefeil i baksideteksten vil få selv de mest tolerante leserne til å flykte fra deg. Så selv om du absolutt bør investere tid i aktiv markedsføring, gjelder det samme her: Hvis boken din blir lest og likt, vil leserne anbefale den til andre. Jungeltelegrafen kan være den mest effektive bokmarkedsføringen i så måte. Sørg derfor for å gi boken din en viss kvalitet og gjøre den tiltalende – profesjonell redigering og et attraktivt bokomslag kan gjøre underverker.

Men også andre detaljer er med på å sikre at boken din fremstår som en helhetlig og profesjonell pakke: Bokens tittel bør passe til sjangeren og gjenspeile innholdet.

Omslaget bør selvfølgelig også passe til boken din. Hvis boken din er en del av en serie, bør du sørge for at bokomslaget har et design som kan brukes på senere bøker i serien. Hvis du tenker å bygge opp et positivt image som forfatter på lang sikt, er det lurt å være forutseende og investere litt tid og penger i boken, i deg selv og i hvordan du presenterer deg for leserne. De forberedelsene du gjør nå, kan lønne seg i det lange løp.


Din personlige markedsføringsbane

Det neste viktige steget er å finne ut hvilke markedsføringstiltak som passer deg best, og hvilke som passer mindre godt. Liker du å markedsføre boken din digitalt via sosiale medier, eller foretrekker du å distribuere trykket reklamemateriell og møte potensielle lesere på opplesninger og messer? En kombinasjon av disse er selvsagt ideelt, men det skader ikke å kjenne sine egne styrker. Du vil også ha nytte av å følge med på hva som skjer i markedet generelt og være oppmerksom på visse trender, men det betyr ikke at du må følge alle trender for å lykkes med boken din: Det som fungerer for andre forfattere, trenger ikke å fungere for deg. Bare prøv deg frem, så finner du ut hvilken form for markedsføring du bør satse på.

Det er også nyttig å kunne bruke trykkett reklamemateriell i markedsføringen. Har du bilder til å presentere deg selv og boken for pressen? Har du eksemplarer av boken i omløp?

Opplesninger, for eksempel på biblioteker eller i bokhandler, er spesielt gunstige for deg, ettersom det alltid er potensielle fans til stede som kan danne seg et inntrykk av deg og boken din. Så snart boken din er utgitt kan du ta kontakt med aktuelle steder og spørre om de kan tenke seg å arrangere en opplesning. Vær høflig, og beskriv boken din og deg selv i korte ordelag: Hvorfor skal bokhandelen arrangere en opplesning med deg? Det koster ikke noe å spørre, og opplesninger er alltid en god måte å presentere seg selv på.

Velg på forhånd ut de tekstavsnittene du vil lese, finn ut hvordan en opplesning foregår, og gjør klar noen salgseksemplarer av boken din. Forestill deg hvilke spørsmål publikum kan komme til å stille, og tenk ut svarene på forhånd. Har du annonsert opplesningen på sosiale medier eller på andre måter? Pass på at du ikke bare inviterer venner og familie til arrangementet: Selv om du ønsker å beholde dine nåværende lesere, vil du også vinne nye fans!

Hvilke muligheter har du når det gjelder digitale medier? - Erfarne forfattere anbefaler at du har en egen nettside, slik at nye lesere kan få et inntrykk av hvem du er. Du kan for eksempel holde på leserne dine med et ukentlig eller månedlig nyhetsbrev og fortelle dem på nettstedet ditt hvor de kan kjøpe boken din.

Hvis nyhetsbrev ikke er din greie, finnes det utallige sosiale medier du kan benytte deg av i stedet: Instagram, Facebook, TikTok, YouTube, Twitter og Pinterest er bare noen av disse nettverkene. I beste fall gir disse sosiale mediekanalene deg mulighet til å øke rekkevidden og nå ut til lesere du ellers ikke ville nådd. Du kan også annonsere på nettet, slik at ulike annonser for boken din vises på for eksempel Google eller Facebook. Internettplattformer er i det hele tatt effektive verktøy: Du kan arrangere leserunder på LovelyBooks eller Goodreads for å få anmeldelser av boken din i etterkant. Anmeldelser i populære nettbutikker (f.eks. ark.no, norli.no, Adlibris.no, akademika.no) er et annet viktig markedsføringsverktøy for bokutgivelsen din. For å oppnå dette kan du sende anmeldereksemplarer til bloggere og håpe på at de skriver en anmeldelse. Du kan også arrangere konkurranser på nettet eller – hvis temaet passer – spørre podcaster eller radiostasjoner som er åpne for å snakke med forfattere.


Riktig prising

Faste bokpriser gjelder for bokbransjen. Det betyr at du er forpliktet til å tilby boken din til samme pris i alle vanlige nettbutikker og produktserier, også på din egen nettside. Du bør derfor tenke gjennom hva som er en passende utsalgspris helt fra starten av.

Vil du bruke et avrundet tall (250,- kroner) eller et oddetall (249,-kroner) som pris? Har du planlagt rabattkampanjer som er kompatible med faste bokpriser? Spesielt for e-bøker er det mulig å planlegge gode kampanjer. Undersøk også de gjennomsnittlige bokprisene som finnes på markedet i din sjanger, både for pocketbøker, e-bøker og innbundne bøker. Med vår Priskalkulator kan du beregne ønsket pris, inkludert din fortjeneste per solgte bok og sammenligne trykkekostnader for ulike bokdesign. På denne måten kan du anslå hvor mye du vil tjene senere på en solgt trykkett bok eller e-bok.

Tidspunktet for utgivelsen spiller også en rolle. Det kan for eksempel være fornuftig å publisere en uhyggelig halloween-thriller i begynnelsen eller midten av oktober, en julefortelling noen uker før julehøytiden eller en kjærlighetsroman på sommeren.


Hvordan kommer du i gang med markedsføringen?

Ideelt sett bør du begynne å planlegge markedsføringen av boken din allerede under skriveprosessen. Jo tidligere du begynner å snakke om boken og legge den ut på for eksempel sosiale medier, desto lettere er det å nå ut til potensielle lesere og bygge opp en fanskare. Det er viktig at du kjenner målgruppen din godt og vet hvordan du skal henvende deg til den. Ordet «SLUTT» under manuskriptet ditt er dessverre ikke nok til å få boken ut på markedet og generere mye salg: Bokmarkedsføring er en regelmessig prosess for å holde deg og boken din aktuell. Det betyr at du må løpe en liten maraton i stedet for å sprinte 400 meter. Det er utallige muligheter for å markedsføre boken din i alt fra sosiale medier, nettannonsering og leserunder på sosiale leseplattformer til tradisjonelle medier som regionaviser, radio- og tv-programmer. Fortell om deg selv og veien til din egen bok, og ta leserne med på din helt egen reise til boksuksess.

Les markedsføringsguiden vår for flere tips og instruksjoner.


5 tips for å lykkes med boken din

  1. Skriv et profesjonelt, feilfritt manus (redigering, korrekturlesing, språkvask).
  2. Få designet et tiltalende bokomslag som vekker nysgjerrighet rundt bokens innhold.
  3. Velg en sjanger som passer til innholdet.
  4. Kjenn målgruppen din, slik at du kan henvende deg til den på riktig måte med markedsføringskampanjer.
  5. Markedsfør boken jevnlig på sosiale medier, via nyhetsbrev, i pressen, i det regionale miljøet, med (nett)opplesninger og under opplesningsrunder.

Sjekkliste for markedsføring

Førsteinntrykket

  • Har boken din en fengende tittel?
  • Et attraktivt omslag?
  • Virker det generelle inntrykket samkjørt (tittel, omslag, innhold, nettside osv.)?

Prisen

  • Sammenlignet bokprisene på markedet?
  • Beregnet din egen ønskede bokpris?
  • Planlagt kampanjepriser?

Markedsføringsstrategi

  • Hvem er målgruppen din?
  • Hvor vil leserne og multiplikatorer finne anbefalinger for din bok?
  • I en setning, hva er det som gjør boken din spesiell?
  • Har du valgt en passende utgivelsesdato?
  • Har du bildemateriale for reklame og for å presentere deg selv og boken for pressen?
  • Ved hvilke anledninger kan du gi ytterligere impulser til boken din?
  • Finnes det noen utdrag eller anmeldereksemplarer i omløp?

Tilstede på nettet

  • Har du opprettet en forfatternettside?
  • Er du aktiv på sosiale medier?

Opplesningen

  • Har du funnet en samarbeidspartner?
  • Er marknadsføringen i sving?
  • Øvet på høytlesning og tatt tiden med stoppeklokke?
  • Tenkt gjennom spørsmål fra publikum og har du svarene klare?

Oppsummering

Som du kan se, er det å markedsføre en bok uten forlag et mangfoldig prosjekt. Du trenger ikke å gå alle veier på én gang, men kan begynne i det små. I dagens digitale verden er det derimot avgjørende for bokens overlevelse at du ikke bare utgir den, men også markedsfører den på en vellykket måte. Som selvutgiver bør du konsentrere tiltakene dine om selve boken.

Vær oppmerksom på at det er stor konkurranse på bokmarkedet, og svært få forfattere havner på bestselgerlistene over natten med sin första bok. Her gjelder det å være utholdende, ikke minst når det gjelder markedsføring: Tålmodighet og utholdenhet lønner seg i det lange løp. Vær autentisk, ta initiativ i markedsføringen og vær åpen for nye ideer. Ta konstruktiv kritikk på alvor, og minn deg selv hver dag på at du er i ferd med å gi ut din egen bok!

Du finner flere tips om markedsføring av boken din på bloggen vår.


Begynn nå


De 3 vanligste spørsmålene om markedsføring av en bok

Hvordan kan jeg markedsføre boken min effektivt?

Effektiv markedsføring begynner allerede før utgivelsen. Vær til stede på nettet, bruk sosiale medier og opprett en profesjonell nettside eller blogg for å bygge opp en leserkrets. Bruk markedsføringsverktøy som boktrailere og smaksprøver for å vekke interessen til potensielle lesere.

Hvordan finner jeg bokbloggere som kan anmelde boken min?

Søk etter blogger eller nettsteder som spesialiserer seg på bøker i din sjanger, og send dem høflige og personlige forespørsler. Forsikre deg om at de tar imot og at de er relevante for boken din. Vær tålmodig og prøv ulike alternativer.


Bør jeg velge selvpublisering eller tradisjonell publisering for å markedsføre boken min?

Selvpublisering gir mer kontroll over utgivelsesprosessen, gir mulighet for en høyere fortjenesteandel og – viktigst av alt – gjør at du kan publisere raskere. Ansvaret for markedsføringen av boken ligger imidlertid i stor grad på deg som forfatter. Ved tradisjonell utgivelse tar forlaget på seg en del av markedsføringsarbeidet og tilbyr etablerte distribusjonskanaler. Det kan imidlertid hende at du må gi avkall på noe av den kreative kontrollen og overskuddsdelingen.

BoD på InstagramPåmelding til BoDs nyhetsbrevBoD på YouTubeBoD på Facebook